zondag 10 januari 2016

Ontwerpen volgens het model van van den Akker


Ontwerpen volgens het model van van den Akker:


Het curriculaire spinnenweb van Van den Akker (2003) visualiseert welke leerplanaspecten een belangrijke rol spelen. Zoals het spinnenweb laat zien vormt de 'visie de kern. Alle andere leerplanaspecten zijn verbonden met deze visie en idealiter ook verbonden met elkaar. Elk van de leerplanaspecten is aan verandering onderhevig bij onderwijsontwikkeling. Wanneer er verandering optreedt in één van de aspecten, zal dat ook verandering in de andere aspecten teweegbrengen.



Eén van de grootste uitdagingen bij het ontwerpen van onderwijs, is het creëren van een samenhangende les, lessenreeks of jaarprogramma. Met andere woorden, het ontwerp moet logisch in elkaar steken en een passend geheel vormen. Welke consequenties hebben de gekozen leerdoelen en leerinhouden, voor bijvoorbeeld de leeractiviteiten? En wat betekenen deze doelen en inhouden voor de beoordeling; wat en hoe wordt er beoordeeld? En wat betekent het voor de tijd en plaats waar leerlingen leren? Voor het creëren van zo'n samenhangend ontwerp kan het curriculaire spinnenweb ondersteuning bieden.






Elk leerplanaspect van het curriculaire spinnenweb werpt een eigen kernvraag op met betrekking tot het onderwijzen en leren van leerlingen:
component:
kernvraag:
basisvisie
Waartoe leren de leerlingen?
leerdoelen
Waar leren zij voor?
leerinhouden
Wat leren ze?
leeractiviteiten
Hoe leren ze?
docentrollen
Hoe is de rol van de docent daarbij?
leerbronnen en leermiddelen
Waarmee leren de leerlingen?
leerlinggroepering
Met wie leren zij?
plaats
Waar leren ze?
tijd
Wanneer leren ze?
beoordeling
Hoe wordt hun leren en de opbrengst daarvan getoetst?

Met de beantwoording van deze kernvragen, krijgt ieder onderwijsontwerp, van  micro- tot macroniveau, invulling. Als het gaat om het ontwikkelen van een les(senreeks) (microniveau), zijn de bovenstaande kernvragen als volgt te specificeren:

basisvisie
·   Wat is het motief voor deze les(senreeks)?
·   Vanuit welke vakontwikkelingen of pedagogisch-didactische visie is de les(senreeks) opgezet?
leerdoelen
·   Wat moet er met de opdracht of les worden bereikt?
·   Wat kunnen leerlingen na de opdracht of les wat hun nu niet nog niet (voldoende) lukt?
·   Wat kan of moet er aan het eind van de opdracht of les worden getoetst?
leerinhouden
·   Wat leren leerlingen van de les(senreeks)?
·   Gaat het om vakinhouden, om (vak)vaardigheden of attitudes?
leeractiviteiten
·   Hoe leren en werken de leerlingen gedurende de opdracht of les?
·   Welk gedrag of welke activiteiten laten zij zien?
docentrollen
·   Wat is de rol van de docent bij de les(senreeks)?
·   En die van eventuele anderen (bijvoorbeeld toa's, mentoren)?
leerbronnen en leermiddelen
·   Welke middelen heb je nodig voor je les(senreeks) ?
·   In welke vorm: digitaal (elo?), papier?
groeperingsvorm
·   Leren leerlingen in groepjes?
·   Hoe groot is de totale groep leerlingen?En de groepjes?
·   Hoe en door wie is de groep samengesteld? En de groepjes?
tijd
·   Wanneer vindt de les(senreeks) plaats?
·   Hoeveel tijd beslaat de les(senreeks)?
·   Wat betekent dit voor de inroostering en de planning?
plaats
·   Waar leren de leerlingen gedurende de les(senreeks)?
·   Binnen of ook buiten de school?
·   Indien ook op school: in welke lokalen?
beoordeling
·   Hoe wordt getoetst wat de leerlingen hebben geleerd?
·   Schriftelijk, mondeling, via een onderzoeks- of ontwerpopdracht, een practicumtoets, een presentatie?



Voor een volledig onderwijsontwerp moet elk van deze leerplanaspecten worden ingekleurd. Deze inkleuringen dienen met elkaar te harmoniëren, ze mogen in ieder geval niet tegenstrijdig zijn met elkaar. Dus: passen de gekozen leerdoelen daadwerkelijk bij de geformuleerde basisvisie? En sluiten de gekozen leerinhouden aan bij de leerdoelen? Passen de gekozen leermaterialen bij de leerinhouden? Et cetera.


Bron: cursuscurriculumontwerp.slo.nl


Jan van den Akker heeft het over 3 verschijningsvormen van het curriculum





Geen opmerkingen:

Een reactie posten